Forfatteraften på Holstebro Bibliotek

med forfatteren Stig Dalager

tirsdag den 11. oktober kl. 19.

I samarbejde med Holstebro Valgmenighed og Holstebro Bibliotek har vi i år fornøjelsen at præsentere forfatter og mag.art. Stig Dalager som aftenens foredragsholder.

Stig Dalager debuterede som skønlitterær forfatter i 1980 med novellesamlingen ”Hærværksforeningen og andre noveller”. Han har siden 1982 levet af at være forfatter og har skrevet bøger inden for stort set alle genrer. Mest kendt er han dog for sine romaner, der kombinerer det faktuelle og det fiktive. Det har bl.a. udmøntet sig i biografiske romaner om H.C. Andersen, videnskabskvinden Marie Curie og den svenske diplomat Raoul Wallenberg, sidstnævnte i romanen - Rejse uden ende - der udkom i 2015, en fantastisk skildring om den svenske diplomats indsats for at redde mange jøders liv under 2. verdenskrig.

Ved siden af sit virke som forfatter er Stig Dalager en ivrig samfundsdebattør, der bl.a. har kritiseret tonen over for udlændinge i Danmark og det menneskesyn, der ligger bag de seneste mange års stramme udlændinge- og socialpolitik. Det var f.eks. Dalager, som i 2005 tog initiativ til en platform for 12 forfattere, der bl.a. talte Suzanne Brøgger og Benny Andersen, og som sammen skrev en kronik i Politiken, der hed ”Det er på tide, vi siger fra”. Ifølge Dalager er det generelt et problem, at der er for lidt fantasi og eftertanke i den offentlige debat: ”Den tysk-jødiske forfatter Hannah Arendt taler om, at vi skal anerkende, at andre kan være radikalt anderledes end os selv, og at vi skal bruge vores fantasi til at se verden gennem andres øjne. Tolerance handler om at turde forholde sig åbent til det, som man umiddelbart ikke forstår, og som muligvis byder en imod.”

Stig Dalager har været bosat i blandt andet Leipzig, Wien og New York, men har siden 1990’erne boet i Brønshøj. Dalager fremhæver selv, at hans erfaring med at leve forskellige steder i verden har spillet en vigtig rolle i hans forfatterskab: ”Det giver en særlig modtagelighed at bo forskellige steder. Man er nødt til at være åben. Mine egne erfaringer og indtryk fra de steder og miljøer, hvor jeg har boet gennem årene, har spillet en central rolle for mine bøger.”

Vi ser frem til en spændende aften på biblioteket.