Velkommen til Holstebro Højskoleforening

Holstebro Højskoleforening håber på stor tilslutning. Vi udfolder en bred vifte af arrangementer med hovedvægten lagt på oplysende foredrag.

Sæt tankerne i gang – gå ud og hør et godt foredrag. Det har været udgangspunktet siden foreningens start. Se alle sæsonens foredrag og arrangementer herunder.

Årsprogrammet kan også hentes på Holstebro Bibliotek – til venstre lige efter indgangen. Årsprogrammet udleveres til medlemmer umiddelbart inden de enkelte arrangementer.

Arrangementer 2022:

Foredrag ved Svend Brinkmann

Tirsdag den 18. januar 2022

Aftenmøde i Plexus: Svend Brinkmann zoomer ind på tidens herskende tendenser og ideer. Er jeg god nok? Må jeg godt være bange for mørket?

AFLYST

Højskoledag med foredrag af Lea Korsgaard og underholdning af Odinteatret

Lørdag den 5. februar 2022

Højskoledagen afholdes i samarbejde med Holstebro Valgmenighed.

Lea Korsgaard holder foredraget “Glæden som det vigtigste forsvar” og Odinteatret optræder med forestillingen “Ekkoer af fejring”

Stiftelsesfest m. foredrag af Esben Graugaard

Onsdag den 23. februar 2022

Efter festmiddagen fortæller Esben Graugaard om Villemoesslægten “Et vestjysk iværksættermiljø 1860-1960 fra hestehandel til gødningsspredere”

Foredrag ved Mette Holm

Onsdag den 9. marts 2022

Aftenmøde i Skolegade 32: Mette Holm er hyppigt anvendt som kommentator og debattør om Kina og andre asiatiske lande  og holder foredraget “Kinas magt, agt og virkelighed i det 21. århundrede”

Foredrag ved Lars Hovbakke Sørensen

Mandag den 28. marts 2022

Aftenmøde i Skolegade 32: Lars Hovbakke Sørensen er kommentator og analytiker og holder foredraget “Kongehuset – monarkiets vilkår i Europa”

Foredrag ved Samuel Rachlin

Onsdag den 11. maj 2022

Aftenmøde i Plexus: Holstebro Højskoleforening håber at
Samuel Rachlin var i mange år Danmarks Radios korrespondent i Moskva – siden blev han TV2’s første nyhedsvært. Senere arbejdede han som korrespondent for TV2 både i Moskva og Washington.

Dagstur til Løgumkloster og Vadehavscenteret

Onsdag den 18. maj 2022

Heldagstur i bus til Løgumkloster hvor vi besøger Klosterkirken og Refugiet. Helle Skaarup – tidligere direktør på Nørre Vosborg – viser rundt og fortæller om stedets historie.

Grundlovsmøde med Maria Rørbye Rønn på Nr. Vosborg

Søndag den 5. juni 2022

Holstebro Højskoleforening er igen med til at arrangere grundlovsmødet på Nr. Vosborg. Årets grundlovstaler er Maria Rørbye Rønn.

Eftermiddagstur til Tvis Mølle Naturlaboratorium

Tirsdag den 28. juni 2022

Tvis Mølle Naturlaboratorium udfordrer din viden og skaber spændende oplevelser med mennesker, kultur og natur. Rundvisning ved Guide. Samkørsel kl. 13.30 fra Holstebro

Steffen Jensen:
“Den aktuelle situation i Mellemøsten”.

Onsdag den 7. september 2022

Aftenmøde i Plexus: Steffen Jensen er et af landets bedst kendte ansigter, ikke mindst på baggrund af rapporterne fra Mellemøsten.

Sangeftermiddag med

Anne Odgaard og Marianne Søgaard

Onsdag den 21. september 2022

Arrangementet ændret, da Marianne Søgaard meldte afbud pga sygdom. Annes mand Rune deltog i stedet

Eftermiddagsarrangement i Plexus: Arrangementet, der var tiltænkt som nytårs-arrangement blev udsat pga Corona d. 7. januar, men gennemføres nu som syng-sammen-eftermiddag for at markere ibrugtagning af den nye højskolesangbog.

Ole Lauridsen holder foredraget “Er modersmålet i fare?”

Onsdag den 5. oktober 2022

Fyraftensmøde i Skolegade 32: Ole fortæller på munter vis om sprogets udvikling og forandring, som han har fulgt gennem mere end 30 år og han forsøger med humor og lidt ironi at formidle dette til os uden at blive sprogrevser.

Jesper Bugge Kold

Onsdag den 12. oktober 2022

Forfatteraften på Holstebro Bibliotek.
Efter bestselleren ’Pigen fra det store hvide skib’, har Jesper Bugge Kold og Mich Vraa skrevet “Tre dage i april”.

Jesper Bugge Kold fortæller både om historien bag romanen og om at skrive bøger sammen med Mich Vraa.

Arrangører er Holstebro Valgmenighed, Holstebro Højskoleforening og Holstebro Bibliotek

Kirkekoncert med Kurt Ravn og Carl Ulrik Munk-Andersen.

Torsdag den 27. oktober 2022

Efterårsmøde i Valgmenighedskirken.
Spændvidden i Kurt Ravns flotte stemme kommer smukt til udtryk i et meget varieret koncertprogram. Kurt Ravn har en særlig – og ganske fremragende – evne til at give tekst og musik ekstra udtryk og liv. Og det med et imponerende overskud.

Generalforsamling

Tirsdag den 15. november 2022 kl. 17.30

Generalforsamling afholdes i Plexus, Idomlundvej 23, Idom.