Bustur til Thingbæk Kalkminer, Rebildcentret og Viborg Domkirke

Tirsdag d. 9. maj 2023 kl. 8.00 – ca. kl. 17.00 (afgang fra Toftegade)

Kalkminerne blev etableret i 1926, og de store sale, som opstod under brydning af kalk, blev senere brugt til indretning af Danmarks mest særprægede museum med store originale gipsfigurer, f.eks. Cimbrertyren og Gefionspringvandet.

I efterårsferien 2016 åbnede Rebildcentret en helt ny udstilling om Den Kolde Krig. Den handler om de årtier, hvor befolkningen i både øst og vest levede med frygten for atomkrig. Udstillingen tager en række temaer op om det liv, der blev levet i skyggen af supermagternes våbenkapløb og konflikter.

Vi spiser medbragte sandwich i Rebildcentret (drikkevarer købes på stedet). Herefter går turen til Viborg Domkirke, hvor en guide fortæller og viser os rundt i domkirken. Der er kaffe/te med brød efter rundvisningen.

I 1864 startede genopførelsen af den nuværende Viborg Domkirke efter flere brande og alterets grundsten blev nedlagt af kongen i december. Arkitekterne Nebelong og Julius Tholle ledede arbejdet, men efter begges død i 1871 blev det afsluttet af professor H. B. Storck, med indvielse den 10. september 1876. Siden er Joakim Skovgaards kalkmalerier kommet til som en protestantisk billedbibel, enestående i sin art. Det har atter gjort kirken til et turistmål og valfartssted, der må opleves og ses, når man er i Viborg.

Pris: 400 kr. pr. person (drikkevarer til frokosten købes på stedet).

På denne spændende tur er der plads til 50 personer. Turen gennemføres ved min. 35 tilmeldte.

Tilmelding sker efter først til mølle princippet pr. telefon tirsdag den 18.april kl. 18 – 19 til

• Vibeke Sørensen 6067 1127
  • Ove Lillelund 2182 0842