Bustur til Thingbæk Kalkminer, Rebildcentret og Viborg Domkirke

Tirsdag d. 9. maj 2023 kl. 8.00 – ca. kl. 17.00

Kalkminerne blev etableret i 1926, og de store sale, som opstod under brydning af kalk, blev senere brugt til indretning af Danmarks mest særprægede museum med store originale gipsfigurer, f.eks. Cimbrertyren og Gefionspringvandet.

I efterårsferien 2016 åbnede Rebildcentret en helt ny udstilling om Den Kolde Krig. Den handler om de årtier, hvor befolkningen i både øst og vest levede med frygten for atomkrig. Udstillingen tager en række temaer op om det liv, der blev levet i skyggen af supermagternes våbenkapløb og konflikter.

Vi spiser den medbragte frokost i Rebildcentret, og senere vil en guide i Viborg fortælle og vise os rundt i domkirken.

I 1864 startede genopførelsen af den nuværende Viborg Domkirke efter flere brande og alterets grundsten blev nedlagt af kongen i december. Arkitekterne Nebelong og Julius Tholle ledede arbejdet, men efter begges død i 1871 blev det afsluttet af professor H. B. Storck, med indvielse den 10. september 1876. Siden er Joakim Skovgaards kalkmalerier kommet til som en protestantisk billedbibel, enestående i sin art. Det har atter gjort kirken til et turistmål og valfartssted, der må opleves og ses, når man er i Viborg.

Arrangementet er kun for medlemmer – meld dig ind i Holstebro Højskoleforening nedenfor.

Bliv medlem af Holstebro Højskoleforening

Ønsker du at deltage i vores spændende arrangementer, så meld dig ind i Holstebro Højskoleforening i dag.
Det koster kun kr. 150,- om året.

Vi afholder 10-15 arrangementer om året, med hovedvægten lagt på oplysende foredrag.

c/o Vibeke Sørensen
Skovgårdsvej 18, 2. sal, lejlighed 5