Stiftelsesfest i Skolegade 32

Onsdag d. 23. februar 2022 kl. 18.00

Stiftelsesfesten begynder med en festmiddag. Derefter fortæller Esben Graugaard om Villemoesslægten: ”Et vestjysk iværksættermiljø 1860-1960 fra hestehandel til gødningsspredere”. Det er historien om tre slægtled i en vestjysk bondefamilie, der oprindelig arbejdede med heste- og studehandel, men endte som maskinfabrikanter og teglværksejere på Holstebro- og Lemvigegnen. Det er også et foredrag, der i høj grad fortæller om, hvad højskolerne betød for opvakte bondesønner i de sidste årtier i 1800-tallet.

De fleste lokale kender Esben Graugaards fantastiske evne til at formidle en god historie, hvad enten den drejer sig om studehandel, vestjyske industrivirksomheder, Holstebros borgere og skæve eksistenser eller Holstebros gamle bygninger.