Film og foredrag om Sprogø-pigerne

Mandag d. 19. august 2024 kl. 13.00

i Big Bio, Holstebro

Vi skal se filmen Ustyrlig, Malou Reymannsfilm fra 2022, der er inspireret af de virkelige hændelser på en institution for anbragte kvinder.  Den handler om den barske virkelighed, der var på kvindehjemmet på Sprogø, hvor kvinder blev straffet for ikke at passe ind i samfundets moralkodekser.
Ustyrlig sætter spot på en vigtig og underfortalt periode i dansk historie, og den gør det med en stor kærlighed til kvinderne på anstalten.

Flemming Rishøj, tidligere sognepræst, holder foredraget Kvinderne på Sprogø. Engang var øen et naturligt fængsel midt i Storebælt, hvor flere hundrede kvinder fra 1923 til 1961 blev isoleret og placeret på ubestemt tid! Kvinder under Åndssvageforsorgen blev anset for at være seksuelt og moralsk fordærvede og dermed til fare for samfundet.

Foredraget beskriver et stykke tankevækkende Danmarkshistorie, og viser bl.a., at havde man én gang fået betegnelsen “Sprogø-pige”, var man for altid stemplet som “én af dem …”.

Arrangementet er kun for medlemmer – meld dig ind i Holstebro Højskoleforening nedenfor.

Bliv medlem af
Holstebro Højskoleforening

Ønsker du at deltage i vores spændende arrangementer, så meld dig ind i Holstebro Højskoleforening i dag.
Det koster kun kr. 150,- om året.

Vi afholder 10-15 arrangementer om året, med hovedvægten lagt på oplysende foredrag.

c/o Margit Plougmann
Skolegade 37b