Lars Hovbakke Sørensen: Kongehuset – monarkiets vilkår i Europa.

Aftenmøde i Skolegade 32, mandag den 28. marts 2022 kl. 19.00

Lars Hovbakke Sørensen holder foredraget ”Kongehuset – monarkiets vilkår i Europa”. Han bruges i mange medier som kommentator og analytiker vedr. dansk og europæisk politik og andre samfundsforhold, f.eks. kongehuset i det moderne samfund. Lars Hovbakke Sørensen er adjunkt og ph.d. ved Professionshøjskolen Absalon.    I løbet af de seneste 100 år har de kongeliges rolle ændret sig markant. Kongerne/dronningerne er gået fra at være politiske ledere til at være ”kransekage-figurer” i et moderne demokrati. Men har kongedømmet nogen berettigelse i dag? Og kan det overleve i et moderne, demokratisk samfund?     Foredraget går bag om kongehusets historie i Danmark og Europa. Vi vil både se på, hvordan kongehusets rolle i samfundet har ændret sig og undersøge hvilke fremtidsperspektiver, der tegner sig. Der trækkes tråde tilbage i tiden, og vi får et bud på, hvad fremtiden vil bringe for monarkiet i Danmark, og en sammenligning med udviklingen i de øvrige kongehuse i Europa.