Erik Sommer: Tid til sang, og sange til tiden

Et højskoleforedrag med fortælling og sang på Holstebro Bibliotek torsdag d. 24. september kl. 19.00.

Vi kan synge os igennem dagen, om året og om hele livet. Vi kan synge om fællesskab, naturen, historien, kunsten og om liv og tro. I sangene samles vi om det alt sammen; derfor kan sang skabe glæde, men fælles sang skaber fælles glæde, og ved at høre noget sammen kommer vi til at høre sammen! Sangene lever fortsat i os, men de skal bruges, mærkes og fortælles videre, ellers glemmer vi dem. Højskolesangbogen er historie og poesi og en samling værdifulde beskrivelser af, hvad der er væsentligt, og som har værdi for os som mennesker.

Erik Sommer, født 1948, var højskolelærer - først på Silkeborg Højskole, derefter Danebod Højskole, senere 16 år ansat som lektor i musik ved Nr. Nissum Seminarium og fra 2005 til 2010 var han forstander på SeniorHøjskolen i Nørre Nissum. Han har endvidere en organistuddannelse (PO) fra Vestervig Kirkemusikskole.

Han er en meget efterspurgt foredragsholder med fortælling og sang samt instruktør ved korstævner for både voksne og børn og ved undervisning og kurser for musiklærere.    Erik Sommer har en omfattende komponistvirksomhed bag sig med mange sange og salmemelodier til både voksne og børn. Heraf er en del blevet optaget i højskolesangbogen og i den nye salmebog.

Som påskønnelse for hans mangeårige arbejde med musik og undervisning har han modtaget Nutzhorns Legat, Ringkøbing Amts Musikpris, Den Folkelige Sangs pris og senest Kristeligt Dagblads Kulturpris.

Pris: 75 kr.. Billetter vil senere kunne bestilles på biblioteket eller købes på internettet.