Grundlovsmøde på Nr. Vosborg

søndag den 5. juni kl. 14.00

(dørene åbnes kl. 13.30)

For ottende år er Holstebro Højskoleforening med til at arrangere grundlovsmøde på Nr. Vosborg. Samarbejdet med De vestjyske Valgmenigheder og Nr. Vosborg har resulteret i, at vi nu har skabt det største, folkelige grundlovsmøde i landet.

Dette års grundlovstaler er Jørn Henrik Petersen (f. 1944). Fra 1988 til 1994 var han formand for TV2's bestyrelse. Han er tidligere leder af Center for Velfærdsstatsforskning ved Syddansk Universitet og har været medlem af en række udvalg og kommissioner, heriblandt Socialkommissionen (1991-1993) og Velfærdskommissionen (2003-2006). Han har skrevet flere bøger om velfærdsstatens historie og værdigrundlag, senest 'Pligt & ret, ret & pligt' fra 2014. Lidt om Jørn Henrik Petersens idealer: »Først og fremmest, at man anerkender det enkelte menneske som et menneske med værdi i sig selv. At mennesker bliver betragtet som en moralsk helhed, hvis synspunkter er værd at høre på. At vi alle viser både mådehold, generøsitet og arbejdsvilje. At vi ter os ordentligt. At vi optræder som samfundsmennesker og ikke som privatmennesker«.

For den musikalske underholdning står Midtjysk Kammerkor under ledelse af Søren Birch. Koret består af dygtige og engagerede amatørsangere, og Søren Birch er uddannet kor- og ensembleleder ved Det Jyske Musikkonservatorium, og han har bl.a. dirigeret Danmarks Radios kammerkor og Det svenske Radiokor.

Der er ingen tilmelding, og adgangen er gratis.